Mad og ammestop - 10 mdr.

1. marts 2010

Alder:
10 mdr.

Mad og ammestop - 10 mdr.

Hej Helen,
Så er jeg tilbage endnu engang...

Jeg vil så gerne begynde at trappe ned/stoppe med at amme men kan bare ikke!
Vores datter har lige fået lagt dræn i ørerne da hun havde væske i begge ører, ørelægen havde suget ret meget sejt slim ud af begge ører så man skulle tro det gjorde vores dage og nætter bedre, men nej! Jeg troede hun ville ammes meget fordi det hjalp hende lidt med trykket i ørerne, men det burde jo være blevet bedre nu. Hun tager sig dog stadig til ørerne.

Hun er helt pjattet med brystet, var det op til hende kunne hun nøjes med det uden nogen anden form for mad. Hun er tit syg og hver gang hun er det lever hun udelukkende af bryst, jeg kan ikke få noget som helst i hende (hun har aldrig taget sut eller flaske). Hvis jeg nægter hende bryst i løbet af dagen græder hun noget så hjerteskærende!

Der var en kort periode på 2 uger for et par måneder siden hvor hun spiste alt hvad jeg serverede for hende og hun snildt kunne spise 1-2 dl. Pr. måltid og jeg kunne nøjes med at amme tidlig morgen/eftermiddag/aftenputning og så om natten efter behov, men de dage er desværre slut.

Jeg har fået denne dagsplan af dig som jeg følger så godt jeg kan (i parentes skriver jeg hvad min datter ca. spiser af det der serveres)

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng.

Morgen 8: Vågner og starter dagen med en grød - bland risgrød og havregrød, så hun stille og roligt vender sig til at spise andet end risgrød. Vand af kop. (hvis jeg er heldig spiser hun ¼-½ dl, ellers siger hun stop efter 1-2 skefulde, vand drikker hun indimellem)

Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud) + ½ bolle med smør, vand af kop og lidt frisk frugt i hånden. (Vil ikke spise frugtmos overhovedet og har aldrig villet det, spiser måske 2-3 stykker af bollen og sutter lidt på det frugt hun får i hånden men vil egentlig slet ikke spise på dette tidspunkt)

Sættes i barnevognen, trilles en tur, evt. lidt frugt i hånden og puttes først, når hun tydeligt er træt. (ingen problemer i, at springe den amning over, hun sover ikke mere end 40 min i barnevogn men hun glemmer brystet og får sovet lidt så det virker efter hensigten)

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, lidt kogte majs, ærter, gulerod og suppleres også fortsat med grøntsagsmos som nu, så du er sikker på at hun er mæt nok. Vand af kop. (jeg er heldig hvis hun spiser 3-4 små hapsere rugbrød OG et par pastaskruer, måske vil hun have et par ærter eller majs men det er ikke hver gang, mos får jeg slet ikke i hende når hun har spist lidt af de andre ting)

Ammes og puttes til middagslur - denne amning bibeholdes indtil du skal starte arbejde, det er dejligt for hende med en amning midt på dagen og det vil bidrage til en god middagslur.(ingen problemer og her sover hun alt fra 1 time til 2½ timer)

Eftermiddag 15.30-16: En lille portion tykmælk med revne æbler, lidt frugtmos, moset banan, lidt rugbrødsdrys eller lignende, frisk frugt i hånden + ½ bolle med smør og ost. Vand af kop. (vil slet ikke spise på dette tidspunkt og kan ikke lide hverken sødmælksyoghurt eller tykmælk, frugtmos er som tidligere skrevet ikke noget hit, frugt i hånden går fint af bollen spiser hun max 2-5 stykker).

Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags - der skal være mad i stykker og moset mad - det er fint at give f.eks. frikadeller i stykker og mose kartofler med sovs. Udgangspunktet er det I spiser. Vand af kop.(hun er interesseret i vores mad men hun spiser aldrig mere end max ½ dl uanset hvad det er, hun får lov at smage på det hele og viser tydeligt hvis der er noget hun ikke kan lide)

Suppleres evt. med lidt grød inden sengetid som en del af putteritualet, så du er sikker på at hun har fået nok og ikke vågner og søger brystet fordi hun er sulten.(hun bliver puttet efter amning kl 1930-20.00 og kan ikke spise mere efter aftensmaden, har prøvet med forskellige mos/mad)

Ammes og puttes til natten - puttes i sin egen seng (ingen problemer, sover fint i sin egen seng)

Sen aften 23-24: Ammes og puttes herefter tilbage i egen seng, skal sove uden at få yderligere mælk til næste morgen (og det er her vores problemer starter for jeg har allerede trøstet/ammet et par gange når vi når dette tidspunkt)
Som du kan se ud fra ovenstående spiser hun ikke ret meget om dagen.

Når jeg putter hende om aftenen er ...

Annonce

... hun blevet rigtig god til selv at falde i søvn i sin egen seng. Jeg ammer hende og hun triller selv væk når hun er putteklar, så kommer hun i sin seng og jeg siger god nat, kysser hende og hun sover, ellers leger hun lidt og falder i søvn lidt senere. Desværre går der ikke mere end max 1-2 timer og så kalder hun. Enten skal hun lige bøvses eller også er det bryst hun vil have (jeg har prøvet ikke at gi hende det, men tilbudt vand, så falder hun ikke i søvn igen men græder og bliver ked). Ammer jeg hende sover hun videre ligeså snart hun har tømt det ene bryst.. (indimellem sutter hun bare lidt ved brystet og kan ligges tilbage, hvorefter hun igen falder i søvn..)

Efter denne opvågning vågner hun hver 2. time (nogen gange hver time) og vil have bryst og jeg kan ikke nænne at nægte hende det for hun spiser jo ikke ret meget i løbet af dagen, så selvfølgelig er hun nok sulten! Desuden har hun efterhånden fejlet så mange (småting), så jeg vil heller ikke tage det fra hende som hun elsker mest (ja, det lyder nok dumt…)

Vi er virkelig inde i en ond cirkel og vores datter vil bare ikke mad, hun virker kræsen og interessere sig ikke for at spise selv. Hun vil heller ikke rigtig have vand af kop og måltiderne er bare kedelige for hun gider ikke mere efter få skefulde (og jeg gøre virkelig meget ud af at lave maden til hende og sørge for det ser lækkert ud hver gang!) Jeg presser hende ikke til at spiser men tilbyder blot, hvorefter hun takker nej. Jeg har prøvet at trække tiden ud, så hun er rigtig sulten, hvor hun flagre med arme og ben når hun ser sin mad, men det bliver aldrig til mere end jeg allerede har skrevet..

Jeg er snart løbet tør for ideer og det gør mig ked af det og se min datter ikke tager ret meget på og hendes tykke lårbasser svinder ind!

Indimellem frygter jeg at hun fejler et eller andet for hun spiser jo ikke nok og er dødtræt hele dagen fordi hun sover så lidt sammenhængende om natten, hun interessere sig ikke for mad og vil helst kun have bryst. Hun har været kolikbarn og nu ørerbarn, så jeg gør alt hvad der står i min magt for at gøre hende tilfreds (jeg er nærmest allergisk overfor hendes gråd, da jeg har hørt hende græde det meste af sit korte liv). Hun er også begyndt at vågne om natten og være vågen 1-3 timer og ikke kunne falde i søvn.. så skal jeg nusse, gå rundt med hende eller amme hvis jeg vil have lidt søvn selv.

Jeg har ikke mødt børn som hende før og hvis jeg fortæller andre mødre hvordan hun er, kigger de på mig som om jeg lige er landet fra månen.. hun er ellers en glad pige (noget pylret indimellem, men det vel meget normalt), elsker andre børn og opmærksomhed. Hun smiler over hele ansigtet og pludre til alle mennesker der siger hej til hende, så humøret er for det meste rigtig godt. Dog kan jeg godt mærke søvnunderskuddet hos hendes også begynder at påvirke hendes humør om dagen…

Det der undre mig er at hun nærmest har et unaturligt forhold til brystet og det er derfor jeg vil stoppe med at amme, så hun får lyst til rigtig mad men frygter også at hun går i ”sultestrejke” for tit er det kun bryst hun vil have uanset hvor sulten hun er.

Hun er desuden lige blevet 10 mdr. men lægger slet ikke an til at kravle eller interessere sig for at komme fremad. Hun kan ligge på gulvet og trille lidt og ellers bare få fat i noget legetøj og ligge med det ret længe. Har prøvet al ligge hendes legetøj lidt væk fra hende så hun er nødt til at prøve at komme frem, men så bliver hun bare liggende og underholder sig selv ved at klappe eller lege med sine strømper/ærme!!

Hun er 75 cm. Og 9,3 kg (hun har kun taget 2-300 G på den sidste måneds tid).

Hvad synes du jeg skal gøre?? Nætterne er et helvede og jeg frygter når det bliver aften for, hvilken nat vi nu får! Er der noget af det jeg har skrevet som får dig til at tænke ”det kan være det her..”? Jeg har overvejet om high need babies kan være en del af svaret, for hun har aldrig sovet meget, været meget på og nærmest hængt på mine bryster 24/7 helt fra da hun blev født!

Hun har desuden lige fået Salbuvent for astmatisk bronkitis da hun efter den sidste omgang forkølelse ikke er sluppet af med en hoste der indimellem får hende til at kaste op fordi den er så voldsom.

Jeg helt udkørt og frygter for at starte på arbejde, det bliver et mareridt at skulle være på 8-9 timer dagligt når jeg ikke engang kan klare en dag herhjemme, hvor jeg har mulighed for at slå hjernen fra.

Kram fra
Løven

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor